مهدی نیک پی بیدرونی(کارشناس عمران)

پیرو برگزاری کارگاه آموزشی گردشگری و اشارات فرماندار محترم شهرستان سیاهکل در خصوص مشکلات حضور سرمایه گذاران در شهر، نکات ذیل در خصوص برخی از مقدمات مورد نیاز جهت حضور سرمایه گذاران در حوزه شهری به ذهن می رسد.

از وظایف اصلی شهرداری ها اجرای طرح های  عمرانی مصوب می باشد که  اعتبار و سرمایه آن از محل اعتبارات دولتی و یا محلی تأمین می گردد. در دنیای پرشتاب کنونی و با توجه به وجود محدودیت هایی که در جهت تأمین اعتبار این طرح ها وجود دارد، شهرداری ها بایستی خود بصورت مستقل، در جهت اجرا و تأمین اعتبار پروژه های عمرانی اقدام نمایند.از طرفی هر طرحی که شهرداری قصد اجرای آن را دارد، از قبل بایستی در بودجه سالانه ردیفی برای آن اختصاص داده شود و بر اساس درآمدهای پیش بینی شده، محل تأمین اعتبار آن مشخص باشد. در غیر این صورت در انتهای سال سازمان با کسری بودجه روبرو خواهد بود. از این روست که پروژه های مورد نظر شهرداری جهت آبادانی و رشد شهر، نیاز به یک منبع مالی جدا از جیب دولت و نیز درآمدهای محدود خود دارد که بتواند با فراغ بال در جهت رسیدن به شهری توسعه یافته قدم بردارد. افزایش رقابت شهرهای کشور در جهت جذب سرمایه و سرمایه گذار، نشان از این موضوع دارد که اهمیت جذب سرمایه گذاری بیش از پیش آشکار شده است . و اما مقدمات :

  1. تبیین استراتژی و سیاست های شهرداری در مورد جلب سرمایه گذاری و مشارکت و اطلاع رسانی به سرمایه گذاران .
  2. طراحی و ایجاد معاونت ویژه سرمایه گذاری در شهرداری .
  3. ارایه تضامین حقوقی مناسب به سرمایه گذاران و ایجاد اعتماد در آنان .
  4. قاعده مند نمودن محاسبه و دریافت حقوق شهرداری در پروژه های ویژه سرمایه گذاری .
  5. شناسایی وآنالیز فرصت و ظرفیت های سرمایه گذاری در شهر به صورت دقیق و شفاف و نه ارائه چند طرح بدون ملحوظ نمودن کار کارشناسی و ناتمام ، مثل طرح های تکراری چند سال گذشته .
  6. حضور فعال در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی .
  7. ایجاد و تقویت روحیه امید، نشاط و شادابی در شهروندان با استفاده از ساز و کارهای عالمانه و خلاقانه و تقویت حس تعلق آنها برای جلب همکاری و مشارکت در امور شهر .
  8. همکاری لازم جهت بهره گیری از ظرفیت های سایر دستگاه های اجرایی شهر


یک پاسخ به “مقدمات حضور سرمایه گذاران در حوزه شهری”

  1. كاظمي می‌گه:

    به نظر میرسد اتخاذ سیاستی هوشمند و کارامد در راستای تبلیغ جاذبه های منطقه و تامین زیرساختهای لازم جهت جذب گردشگر، مقدمه ی مناسبی برای آشنایی بیشتر سرمایه گذاران با منطقه باشد.

    از طرف دیگر طراحی شیوه های جذاب همکاری با سرمایه گذاران، و پرهیز از شتابزدگی در تصمیم گیری از ابزارهای لازم برای توسعه ی منطقی و اثربخش خواهد بود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *